Friday, May 21, 2010

WAJIB ASING SAMPAH

Kata Ketua Pengarah Jabatan Pengurusan Sisa Pepjal Negara, kerajaan akan mewajibkan pengasingan sampah di rumah menjelang 2013.  Langkah itu katanya akan sekali gus dapat mengurangkan kesan negatif ke atas alam sekitar.

Perlaksanaan sistem ini akan dilakukan dalam tempoh dua tahun selepas Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam 2007 dikuatkuasakan.  Mengikutnya ini adalah selaras dengan keputusan mesyuarat Kabinet sebelum ini yang mahukan Akta berkenaan dikuatkuasakan selewat-lewatnya awal tahun depan.

Inilah yang saya selalu bercanggah pendapat dengan peneraju negara dan jentera perkhidmatan awam.  Setiap kali sistem yang ternyata indah di atas kertas itu yang mahu dilaksanakan.  Sementara prasarana dan dukungan khidmat masih terkontang-kanting.

Di merata tempat, jadual kutipan sampah pun masih tidak efisyen.  Kita letak sampah elok-elok pun, kemudian ada la sipengutip-pengutip bahan-bahan buangan yang ada harga seperti tin minuman dan kotak-kotak.  Habis berterabur segala sampah yang kita telah ikat kemas.

Tahap kesedaran dan rasa bertanggung-jawap di kalangan rakyat seluruhnya amat rendah.  Mana mungkin segalanya dibebankan keatas tuan rumah sahaja.  Seluruh persekitaran dan ahli-ahli masyarakat mesti dididik supaya mempunyai kesedaran dan rasa tanggung-jawap ini dahulu.

Maknanya, sistem persekolahan dan kurikulum tu mesti merangkupi aspek-aspek moral yang akan mendukung misi ini.  Kemudian sistem kutipan segala bahan buang mesti efektif dan efisyen.

2 comments:

Anonymous said...

Aslmkm.
Mmg dah begitu ... suka canang2 ... selalunyer utk kayakan org tertentu!

husna nabila said...

erm..kan bgus klu tong smpah kitar smula tu kat merate2 tempat..pstu nk jual brg kitar smula tu susa nk cari...kdg2 jauh..kdg2 kejap je da tutup