Wednesday, July 28, 2010

ANGIN RIBUT BAWA MUSIBAH

Sekarang ini selalu saja hujan dengan angin ribut dan petir.  Kalau sedang memandu tu memang rasa seram selagi masih dalam perjalanan.  Kecut perut dibuatnya.

Kita selalu dengar berita tentang pokok terbungkas dan tumbang, bumbung rumah bertebangan dan juga rumah runtuh. Pendek kata, angin ribut memang sinonim dengan musibah.

Oleh itu kita diajar supaya sentiasa memohon doa semoga dijauhkan dari bala dan mala petaka dari kejadian alam semula jadi ini seperti ini.  Al Quran penuh dengan pedoman untuk kita mohon perlindungan dari Allah Yang Maha Esa.

Memang sukar untuk kita dapat menghafal segala macam doa yang kita sendiri kurang mengerti maksud dan maknanya.  Ada ulama berkata, sebenarnya doa boleh di dalam apa juga bahasa, tetapi biar dengan peradapan selaras dengan seruan agama.

Jadi bermakna kita boleh berdoa didalam bahasa Melayu saja.  Tetapi semua doa mestilah didahulukan dengan puji-pujian kepada Allah SWT dan selawat ke atas Nabi SAW.  Hati juga mesti tulus mengharapkan pertolongan dan keredhaan Allah semata.

1 comment:

DDrfauziah said...

Aslmkm.
Ya benar. Kita mesti sentiasa ingat kepada Allah SWT & Insya Allah kita akan sentiasa mendapat perlindunganNYA.