Monday, December 20, 2010

CENDERAHATI TIADA SANGAT FUNGSI

Sudah hampir dua bulan, hari-hari dipenuhi dengan majlis pertunangan, pernikahan dan perkahwinan.  Bagi yang mengundang dan diundang semua ini bererti bertambah kempes tabungan wang.  Malah gaji sebulan untuk bekalan dan keperluan sendiri terpaksa di kecutkan untuk menampung permintaaan sosial.

Apa yang selalu jelas ialah banyak mereka yang membuat kenduri secara besar-besaran biasanya menanggung hutang bertahun-tahun lamanya. Kebanyakan pasangan yang berkahwin ini tidak mempunyai wang yang cukup untuk mempaung perbelanjaan yang melampau. Namun kerana terdesak dengan permintaan sosial, mereka berhutang dengan kooperasi atau seumpamanya.

Saya hanya tak habis fikir saja. Sampai bila kita semua harus begini? Kenapa harus adakan majlis besaran. Tak perlu pun cenderahati yang tak sangat berfungsi.

CENDERAHATI TERAKHIR SAYA DAPAT

Lihat saja cenderahati seperti gambar di atas.  Harganya agak mahal juga.  Paling-paling rupanya saja cantik dan paling tidak orang hanya letakkan untuk hiasi kabinet hiasan atau letakkan aksesori kecil-kecilan.

7 comments:

Sanna said...

Salam Kakiah.
Memang orang kita suka membazir .. sampai pokai .. bak kata biar pape asei bergaye!

ROHA said...

Salam Kakiah.
Banyak orang terpaksa ikut adat kan?

CIKDAH said...

Aslmkm.
Itu la selalu orang kata .. orang Melayu bodoh sombong!

RAM said...

Salam Kakiah.
Memang membazir .. banyak orang buang saja!

Anonymous said...

Aslmkm.
Dalam jugak maknanya tu! :)

Zizaq said...

Salam Kakiah.
Memang betul!

KERI said...

Salam Kakiah.
Seperti berlawan saja kadang tu!