Friday, July 9, 2010

PENIPU DAN PEMBELIT

Selagi ada manusia yang mudah tertipu dan mudah makan pujukan selagi itulah akan ada penipuan.  Memang kebanyakan manusia cerdik, dan tahu cara untuk memanafaatkan peluang.  Tetapi tak semua orang suka mengambil kesempatan diatas masaalah, kesusahan dan penderitaan orang lain.

Itulah bezanya di antara orang yang beriman dan mereka yang kurang atau tidak beriman.  Orang-orang beriman takut kepada azab dan balasan dari Allah SWT.  Tetapi mereka yang suka mengambil kesempatan dan menindas orang-orang yang bermasaalah  hanya mementingkan kemewahan di dunia dan keuntungan yang akan didapati.

Hari ini kita membaca berita tentang ratusan andartu ditipu jutaaan Ringgit gara-gara termakan janji manis dan keseronokan yang digulai oleh rakan di laman sosial.  Polis berjaya menumpas aktiviti sekumpulan pelajar asing yang memanafaatkan situasi kesunyian yang dirasai oleh andartu.

Andartu-andartu berkenaan termakan pujukan pelajar-pelajar Afrika.  Nampaknya orang-orang Afrika memang pandai memikat.  Mangsa-mangsa ini terkena jerat 'African Scam.'  Bukan calang-calang mangsa mereka.  Mereka memperdaya wanita Malaysia berpelajaran tinggi yang masih solo dalam umur 40 -50an.

Tak lama dulu kita diberitahu ada isteri-isteri yang kesunyian dan kurang mendapat perhatian sanggup memberi ribuan ringgit kepada kekasih gelap mereka warga Afrika juga.

Bila la manusia akan insaf?  Jawapannya seperti mudah, iaitu mereka perlu beriman dan berpegang kepada ajaran Islam.  Tetapi realitinya, tidak mudah untuk merealisasikan keadaan di mana semua orang beriman.


Rohaimi berkata, sindiket itu didalangi warga Afrika dan semakan ke atas nombor akaun bank digunakan untuk mengikis wang mangsa didaftarkan atas nama warga tempatan dipercayai turut bersubahat.

3 comments:

Anonymous said...

Aslmkm.
Benar tu ... kalau tak ada peluang, tidak akan ada orang yang dapat mengambil kesempatan!

Anonymous said...

Aslmkm.
Lalu jer ler. :)

Anonymous said...

Salam ziarah.
Ada mangsa ada umpannya!