Saturday, July 24, 2010

SEDAP PETAI

Orang kampung dan orang dulu-dulu memang suka makan petai.  Tanpa mendapat pelajaran formal pun mereka meyakinkan anak-anak bahawa petai itu baik untuk kesihatan.  Jadi semua digalakkan makan petai kerana khasiatnya.

Antara khasiat petai yang utama ialah petai boleh membantu stabilkan darah serta mengurungkan kadar gula dalam badan.  Oleh kerana mengelak adalah lebih baik dari mengubati, anak-anak di ajar makan petai dari kecil lagi.  Bila sudah terbiasa, jadi tak menjadi masaalah lagi.  Sama macam kita makan nasi jugalah.

Sebenarnya petai memang sedap.  Walaubagimanapun, ramai juga orang tak gemar memakannya.  Biasanya mereka ini ialah dari golongan yang kenal petai setelah meningkat dewasa.

Kalau petai di makan mentah tu tak adalah variasinya.  Tapi jika mahu digunakan dalam masakan, banyak caranya.  Macam-macam boleh buat.

Biasanya orang buat sambal tumis petai.  Ia boleh dibuat sambal petai kosong atau pun dicampur dengan ikan bilis, udang, atau sotong.  Ramai juga buat masak lemak.  Ia sedap juga dibuat bersama sambal tempoyak.  Kita boleh juga nasi goreng petai.

Pendeknya terpulang kepada citarasa masing-masing.  Sedap petai akan menambahkan sedap masakan.  Tetapi kalau tak berapa kena masakannya mungkin akan mengurangkan rasa sedapnya.

2 comments:

Anonymous said...

Aslmkm.
Hmmm ... Kak G mula makan petai masa kat U ... in fact belasah semua sbb tak byk pilihan! Byk yg sedap rupernyer! :)

Anonymous said...

Aslmkm.
Kak G jengah lagi ni. :)