Sunday, April 18, 2010

HALAL KE HARAM?

Dari zaman datuk nenek kita lagi kita dengar cerita ini.  Orang-orang Indonesia dari pelbagai tempat dan ceruk masuk ke Malaysia secara haram.  Kemudian mereka menapak dan mereka nekad mencari kekayaan di Malaysia ini.

Banyak di antara kita dari keturunan yang datang secara haram dan mencari penghidupan baru di sini.  Bagi mereka yang mempunyai pendekatan mencari sebanyak harta, hari ini mereka ini sudah pun menjadi hartawan dan jutawan.

Bukan sesuatu rahsia, banyak orang Indonesia dari keturunan Jawa, Acheh dan Minagkabau membuat harta.  Mereka memugar tanah-tanah hutan dan kemudian hak geran bagi tanah yang dikerjakan itu.  Pedagang dan peniaga pula menapak menjadi taukey-taukey besar.

Orang Bumiputera asal, samaada Melayu atau orang asli dan kaum-kaum tempatan lain masih banyak yang susah dan papa.  Dimana silapnya?

Kemasukan secara haram dulu-dulu dan sekarang bukan penyebab untuk tidak dapat mendapat kekayaan.  Malah cara mendapat kekayaan itu pun sudah tentu juga haram.  Tetapi akhirnya semuanya menjadi halal!  Benar-benar halalkah?

2 comments:

DANZ said...

Salam.
Mula2 haram la .. kemudian diberi hak, jadi halal la .. tp entah jugalah!

ASAN said...

Salam.
Selamat berkenalan. :)